mandag 16. november 2009

Sunn frokost

Jeg har bakt det populære knekkebrødet alle snakker om. Oppskriften sto i ett eller annet ukeblad for en stund siden. Når man er litt lei av vanlig brød, er dette et supert alternativ. Jeg syns det er godt med skinkeost, appelsinmarmelade eller brunost på.

Oppskriften er som følger: 3,5 dl grov rug/grov spelt, 3,5 dl lettkokte havregryn, 1,5 dl sesamfrø, 2 dl solsikkefrø, 1 dl linfrø, 1 dl kruskakli, 1 ts salt, 7 dl lunket vann, 1 ts honning og 1/2 dl valnøtter.

Alt blandes. Del deigen i to, det er nok til to plater. Deigen er skikkelig klissete, og litt vanskelig å få utover på bakepapiret, men vær tålmodig.
Stekes først i 10 min på 190 grader midt i ovnen. Ta den så ut og rut opp i ønskede biter med en pizzakniv. Stek videre i 30 min. Skru ned varmen og tørk videre i 30 min på 100 grader.
Oppbevares i tett boks. Knekkebrødet skal være hardt og sprøtt.

Nydelig til en god kopp te - god fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar