søndag 24. oktober 2010

Min egen granola

Jeg har laget min egen granola. Ja, for det er det det heter. Ordboken forteller at det ikke finnes noe som heter "granola" på norsk, derfor granola. Dette er ikke müsli, og forskjellen er nok at denne blandingen ristes i ovn med olje og søtningsstoff.

Så lett og så godt! Dette er min "sjokolade" denne uka. Inspirert av flere forskjellige oppskrifter på internett, men mest av hva kjøkkenskapet kunne tilby av ingredienser.

I dag inneholder min granola: 12 dl store havregryn, 1 dl maple sirup, 1 dl olje, 1 ss vaniljesukker, 1 krm salt, 1 dl solsikkekjerner, 3 dl hasselnøtter.
Ristet i ovnen på 220 grader i varmluft i 20 minutter. (Pass på at den ikke blir brent.) Avkjøles helt før den lagres i tett boks.

Og snakk om en ting - knallgodt! Kranmannen er like begeistret. Altså en vinner!

Og for en lettelse å finne et alternativ til mine knekkerbrød, som jeg med tungt hjerte måtte slutte å spise, da jeg fikk problemer med en tann ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar